Sign in

close
Create an Account

Shopping cart

close

Přinese vám Maca výkonnostní benefity?

Pravděpodobně jste si všimli, že seznam superpotravin, které zaplňují regály v obchodech se zdravou výživou, se zdá být každým dnem delší – matcha, kolagen, kurkuma a nyní maca. Tradičně byla maca používána po celá staletí různými jihoamerickými kulturami, včetně Inků, k vyrovnávání hladiny hormonů, zvyšování libida a plodnosti, snižování úzkosti, posilování duševní rovnováhy a zlepšování vytrvalosti a síly (a copak tohle běžec nechce?). Trochu jako jihoamerická verze ženšenu se nyní prodává po celém světě a nabízí se jako všemocný prášek.

Mluvili jsme s dietologem a ponořili jsme se do vědeckého bádání, abychom zjistili, zda může maca skutečně zlepšit vaše zdraví a zvednout výkonnost.

Co je Maca?
Maca je kořenová zelenina podobná tuřínu pěstovaná ve vyšších nadmořských výškách And. Tam se používá jako tradiční medicína a klíčová složka ve fermentovaném nápoji zvaném maca chicha. Protože se maca nevyváží čerstvá, je nejprve dehydratována a poté rozemleta na prášek.

A co říká věda?
Kromě anekdot není k dispozici mnoho podkladů, pokud jde o nějaké silné vědecké důkazy podporující vznešená zdravotní tvrzení obklopující macu.

Maca obsahuje polysacharidové sloučeniny, které mohou v těle působit jako antioxidanty a tím pomoci chránit buňky před škodlivými účinky volných radikálů, čímž teoreticky mohou snížit riziko některých onemocnění, jako je rakovina, a možná dokonce zlepšit regeneraci po běhu. Avšak mezi antioxidanty obsaženými v mace a zlepšením zdravotních ukazatelů nebyla vytvořena prokazatelná vědecká vazba.

Pokud doufáte, že maca okoření váš milostný život, tak nejlepší je v ložnici neočekávat nějaké zázraky, ani po té, co si přimícháte macu do svého smoothie. Existuje jen omezené množství údajů, které dokládají, že maca prášek může pomoci s plodností a libidem, a proto by bylo příliš předčasné považovat ji za přírodní Viagru.

Analýza minulých výzkumů zjistila, že ze čtyř náhodně vybraných klinických studií prováděných na prášek maca, dvě podporovaly jeho účinnost při zlepšování sexuální dysfunkce u mužů a žen, zatímco dvě neprokázaly vůbec žádné významné výsledky.

Jedna nedávná studie zjistila, že muži, kteří denně konzumovali macu po dobu dvou měsíců, zaznamenali zvýšenou koncentraci spermií a jejich větší pohyblivost. V současnosti neexistuje dostatek důkazů, že maca může pomoci zlepšit sexuální dysfunkci nebo sexuální touhu.

A jak je to s vaším běžeckým výkonem? Britská studie zjistila, že mužští cyklisté, kteří po dva týdny užívali extrakt z maca prášku, zaznamenali zlepšení na 40 km trati a také v oblasti jejich sexuálního života. Ale byla to jen pilotní studie, provedená pouze na osmi subjektech, aniž by byl mechanismus ověřen.

Prášek z kořene maca je také často považován za adaptogen. Ale je opravdu těžké říct, jestli je to tento případ, protože prostě neexistují relevantní výzkumy, které by to potvrdily či vyvrátily. V tomto bodě je příliš předčasné hodnotit macu jako skutečný adaptogen a není reálný důvod, proč by si to někdo měl myslet.

Pokud jde o celkový přehled nutričních hodnot, maca, jako ostatní kořenová zelenina, obsahuje řadu živin, které mohou vylepšit vaši stravu. Má vysoký obsah mědi a manganu, který může podpořit minerální hustotu kostí, a také má protizánětlivé účinky. Mezi další živiny patří vitamín C, železo, vápník, draslík, měď a vitamín B6, což je živina, která hraje velkou roli v metabolismu – to přeci není špatné.

Pokud si ale vezmete pouze lžičku za den, nebudete mít z macy žádný zásadní nutriční efekt. Když budete konzumovat dobře vyváženou stravu, čímž byste měli začít, protože pak tyto živiny dostáváte v dostatečném množství. Pak nepotřebujete přidávat macu do jogurtu.

Buďte opatrní
Vzhledem k tomu, že maca může ovlivnit určité hormonální funkce, ženy trpící hormonálně senzitivními stavy včetně endometriózy, děložních myomů a některých typů rakoviny by měly před použitím prášku maca mluvit se svým lékařem. Ženy, které jsou těhotné nebo kojící, se také vyzývají k opatrnosti.

Sečteno a podtrženo
A stejně jako u většiny trendy wellness produktů, které zahlcují váš Instagram, nezapomeňte, že maca není zázračná potravina, ale můžete ji přidat jako další položku ke stávající zdravé stravě a tím trochu zvýšit svůj potenciál. A pokud se vám nelíbí její chuť nebo cenovka, nelámejte to přes koleno.

Existuje spousta dalších možností, jak vylepšit svoje jídlo, třeba přidáním další hrsti bobulového ovoce do ovesných vloček. Pokud jste přeci jen na macu zvědaví, zkuste ji. Ale chceme vás varovat. Maca má zemitou, sladovou příchuť, která může vyžadovat nějaký čas než si na ni zvyknete, to přinejmenším.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? SDÍLEJTE HO
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Scroll To Top
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.