Sign in

close
Create an Account

Shopping cart

close

Měli byste denně ujít 10 000 kroků, abyste zhubli?

Pravděpodobně jste slyšeli, že byste měli, pro udržení kondice a hubnutí, nachodit 10 000 kroků denně. Jak se přišlo na toto číslo? Je to nějaký fitness mýtus nebo existuje výzkum, který ukazuje, že to funguje?

Popularita 10 000 kroků za den, pro zdraví a hubnutí, se objevila původně v Japonsku. Výzkumná pracovnice využívající krokoměr Dr. Catrine Tudor-Locke říká, že původní číslo nebylo založeno na lékařském výzkumu. Několik badatelů pak pracovalo na tom, aby toto číslo podložili výzkumem, včetně Tudor-Locke.

Výzkumné studie ukazují, že 10 000 kroků za den není magickým číslem, ale je dobrým ukazatelem toho, kolik aktivity má člověk za den. Více nachozených kroků za den je také spojeno se štíhlejší postavou.

Studie, která zkoumala počet kroků za den a hmotnost, index tělesné hmotnosti (BMI) a další ukazatele jak pro muže tak ženy ukázala, že lidé, kteří zaznamenali na krokoměru více kroků za den, vážili v průměru méně a měli nižší BMI.

Spalování dostatečného množství kalorií pro hubnutí při 10 000 krocích
Většina programů na hubnutí doporučuje spalovat 200 až 300 kalorií denně při mírném až intenzivním cvičení. Pokud budete chodit 10 000 kroků za den a 3 000 z těchto kroků ujdete rychlou chůzí až joggingovým tempem, měli byste spalovat dostatek kalorií.

Počet spálených kalorií závisí především na tom, kolik vážíte a na druhé straně na rychlosti pohybu. Každých 2 000 až 2 500 kroků představuje něco přes 1,5 km. Člověk, vážící zhruba 70 kg, spálí chůzí na 1,5 km asi 80 kalorií. V závislosti na vaší hmotnosti 10 000 kroků spálí 250 až 600 kalorií. Kroky z krokoměru můžete použít v převodníku kalorií, abyste odhadli svoje spalování. Pro to budete muset znát svůj přibližný počet kroků na kilometr.

Každý spaluje kalorie už jen tím, že sedí a dýchá. Jejich množství můžete odhadnout pomocí kalorické kalkulačky. Pokud vstanete a budete chodit, spálíte více kalorií za minutu a ještě více, pokud se rozběhnete.
Mnohé krokoměry odhadují spálené kalorie na základě počtu kroků. Fitness náramky a pokročilé krokoměry, jako je Fitbit, také berou v úvahu, při odhadu spálených kalorií, jak rychle jdete nebo běžíte.

Stále přibíráte? Přidejte kroky
Pokud již zaznamenáváte 10 000 kroků denně a neubýváte na váze nebo si ji udržujete, je pro vás klíčem přidat dalších 2 000 kroků denně a zároveň jíst stejné množství jídla anebo méně. Můžete využít mnoho tipů, jak přidat více činností během celého dne a vyčlenit si čas na mírné až intenzivní cvičení. Pokud to ani po několika týdnech nefunguje, přidejte další kroky nebo jezte méně.

Přidávání dalších kroků se na této úrovni stává časově náročným. Ale můžete spalovat více kalorií ve stejném časovém období zvýšením intenzity cvičení, přičemž více kroků budete mít při rychlé chůzi nebo při běhu. Měli byste také zapracovat na odstranění prázdných kalorií a získávání dobré výživy ze všeho, co jíte. Deník pro záznam jídla a cvičení vám může pomoci zjistit, kde je prostor pro zlepšení.

Jedna studie zjistila, že poštovní doručovatelé, kteří chodí 15 000 kroků denně a tráví málo času sezením, jsou s větší pravděpodobností štíhlejší a mají méně kardiometabolických rizikových faktorů.

Doporučení pro cvičení s 10 000 kroky
Neaktivní člověk udělá 3 000 kroků nebo méně, během své každodenní činnosti při pohybu po domě. Pokud budete mít 10 000 kroků, ujdete za celý den přibližně osm kilometrů. Pokud máte aktivní práci, jako je číšnice nebo zdravotní sestra, bude obtížné zaznamenat pouze 10 000 kroků za den.
Většina lidí dosahuje 10 000 kroků tím, že si udělá jednu nebo více procházek nebo běhů, což odpovídá 30 až 60 minutám chůze denně. To se rovná minimálnímu dennímu doporučení od většiny zdravotnických úřadů ke snížení zdravotních rizik.

Mnoho pokročilých krokoměrů, fitness náramků a chytrých hodinek zjistí, zda je váš pohyb dostačující k tomu, aby byl považován za mírné nebo náročné cvičení. Mnoho modelů sleduje čas vašeho výkonu automaticky, aby bylo zřejmé, zda splňujete cíle potřebné pro dobrou kondici a zdraví.

Začněte počítat své kroky už dnes
Nastavený cíl počtu kroků vás může motivovat ke zvýšení aktivity a cvičení. Dnes už ani nepotřebujete samostatný krokoměr, protože váš mobilní telefon sleduje vaše kroky, které jste udělali, když ho máte s sebou. Místo nošení krokoměru si můžete nainstalovat aplikaci. Pokud je vaším cílem hubnutí, zvažte použití aplikace či deníku pro záznam jídla, abyste zjistili, kde můžete upravit své stravovací návyky.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? SDÍLEJTE HO
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Scroll To Top
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.