Sign in

close
Create an Account

Shopping cart

close

Běhání s rýmou vám může ublížit!

Rýma je termín popisující podráždění a zanícení vnitřních částí nosu. Hlavním příznakem je, že nám teče z nosu, a to díky zánětu sliznice nosní dutiny v důsledku působení virů nebo bakterií. Přecházení je většinou jediným způsobem, jak rýmu „řešíme“. Je ale rozumné rýmu ignorovat a dělat všechno dál, jako bychom ji neměli, včetně sportování? Mají ucpaný nos a posmrkávání kromě ztíženého dýchání ještě nějaký jiný, závažnější dopad na náš organismus, když rýma nerýma pokračujeme v tréninku? Odpověď na tuto otázku je stejně obtížná jako samotná léčba, o níž můžeme říct, že je prvních sedm dní svého trvání vlastně nemocí nevyléčitelnou.

Únava, kterou někdy cítíme po tréninku, když jsme nachlazení, může být varováním, jež bychom neměli brát na lehkou váhu.

To proto, že v krvi zkoumaných sportovců našli vědci látku zvanou interleukin-6, o níž jsou přesvědčeni, že má s únavou přímou souvislost. IL-6 potřebujeme pro správné nastavení procesů, při kterém naše tělo přechází na spalování tuků v okamžiku, kdy ve svalech začíná docházet glykogen.

Jeho vyšší hodnoty (IL-6) jsou z hlediska sportovní výkonnosti potenciálně škodlivé a jedním z projevů bývá únava dokonce i v případě, že trénujeme méně.

Důležitým objevem je, že množství IL-6 v naší krvi nezvedá pouze intenzivní trénink, ale že k témuž výsledku může vést už mírná infekce.

Silná infekce způsobí navýšení až stonásobné., což je mimochodem zhruba stejný výsledek, jaký by váš krevní test odhalil, kdybyste právě uběhli maraton.

IL-6 vzniká při sportu přirozenou cestou, pro účely studie jej ale vědci injekčně aplikovali trénovaným běžcům před závodem na 10 km.

Cílem bylo simulovat podmínky podobné těm, kterým je nemocné lidské tělo vystaveno při fyzické námaze. Někteří z běžců byli až o minutu pomalejší, než se na základě jejich předchozích výsledků očekávalo.

Závěrem studie je, že pokoušet se trénovat, když jsme nachlazení, s sebou nese riziko přetrénování.

Hladina IL-6 zvýšená v důsledku fyzické zátěže za probíhající nemoci může mít za následek změny v našem mozku, díky nimž se na tuto látku staneme citlivějšími. Naše větší citlivost na IL-6 nám bude i při nižší zátěži způsobovat větší únavu, čímž se snáze dostaneme do stavu přetrénování.

Na množství IL-6 v naší krvi mohou mít někdy vliv rovněž vysoká okolní teplota, hypoglykémie, psychický stres a nedostatek sacharidů.

Já osobně se řídím především svými SUBJEKTIVNÍMI POCITY. Když mám ucpaný nos nebo mi z něho teče, k tomu mě pálí oči, bolí klouby a celkově se cítím unavený a slabý, neběhám.

Když SE ale moje POTÍŽE OMEZÍ pouze NA NOS, klidně BĚHAT JDU a dokonce mi to i pomůže, protože pohyb prokrví zasaženou sliznici a ta mně pak dá alespoň na chvíli vydechnout.

LÍBIL SE VÁM ČLÁNEK? SDÍLEJTE HO
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Scroll To Top
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.