Amanda McCrakenová

Jeden drink vás ze závodu nevyřadí, ale každý další, to je jeden krok vpřed, dva vzad. Slabý výkon.. alkohol omezuje schopnost těla regenerovat svaly a dehydratuje tělo.

Když se připravujete na velký závod, třeba maraton, je snadné vidět alkohol jako příjemnou záležitost, zvlášť po těžké večerní dřině v chladu a dešti. Přestože jedna sklenka vína nezpůsobí žádnou škodu, je důležité mít na paměti možné dopady, které by alkohol způsobil ve vašem tréninkovém programu. Pět a víc drinků v pátek nebo sobotu večer by mohlo vymazat těžce vydobyté výsledky měsíců dřiny.

Profesor David Cameron-Smith z auklendské univerzity studoval vliv alkoholu na biologické procesy, které se všichni sportovci snaží precizně ladit a optimalizovat.

“Jedním z klíčových faktorů úspěchu není samotný den závodu, ale průběžné úspěchy a zlepšení, kterých dosahujeme během dlouhé, namáhavé dřiny v tréninku”, říká. “Lidé si měli jsou vědomi, jaký vliv má alkohol, když ho konzumují večer před závodem, ale ne každý docení rušivý dopad na adaptaci těla na trénink a to je ta nejdůležitější věc.”

Konkrétně nás alkohol činí náchylnějšími ke zranění a to různými způsoby. Mění sekvenci fází spánku, což snižuje schopnost těla tvořit zásoby glykogenu – základního zdroje energie, potřebné pro vytrvalost. Zvyšuje hladinu stresového hormonu kortisolu, což snižuje schopnost hojení. Toto probíhá i tehdy, když přestane pít šest hodin před tím, než jdete do postele.

Kortisol podstatně redukuje hladinu růstového hormonu až o 70%. Tato látka je zásadní pro růst a regeneraci tkáně svalů, tedy toho, co potřebujete více než kdy, když na své tělo máte vysoké nároky a snažíte se navýšit trénink.

Není to ale jen objem živin, získaných během spánku, co nám alkohol bere. Přítomnost alkoholu v těle zahájí řadu chemických procesů, včetně toho, že z jater uvolní toxin, který ničí testosteron, další zásadní složku, podporující růst a regeneraci svalů.

Alkohol je rovněž klasifikován jako účinné diuretikum, látka, která podporuje tvorbu moči –  v tom smyslu, že významně dehydruje tělo až po dobu jednoho týdne (v závislosti na tom, kolik alkoholu zkonzumujete). Jste-li dehydrovaní, hrozí vám vyšší riziko zranění pohybového aparátu – jako jsou křeče, natažené a namožené svaly, poklesne vaše chuť běhat, přestože budete mít potřebu konzumovat stejné množství jídla jaok předtím, abyste tělu dodali palivo pro trénink.

Pijete-li alkohol, je potřeba konzumovat co nejvíc vody i v následujících dnech, protože když už je alkohol vstřebaný žaludkem a střevy, má negativní vliv na rovnováhu vody ve svalových buňkách. Kombinace tohoto a vliv alkoholu na glukogenezi (proces, při kterém vzniká glukóza) brání buňkám v jejich přirozené funkci, tvorbě sloučeniny zvané adenosin trifosfát (ATP), který svaly potřebují, aby se mohly smršťovat. Poklesne-li v těle hladina ATP, sníží se i výkonnost.

And perhaps most importantly, recent research has illustrated the effect of alcohol on the body’s largest tissue – skeletal muscle. This is the tissue that covers your skeleton, holding both bones and joints in the correct positions and controlling pretty much every body movement.

A co je možná nejdůležitější, nedávný průzkum představil vliv alkoholu na tělní tkáně , které pokrývají kostru, drží kosti a klouby ve správné pozici a dohlíží na každý pohyb těla.

Probíhá zde proces syntézy bílkoviny svalu, ve kterém buňky generují nové proteiny, nezbytné pro svaly, když regenerují, rostou a adaptují se po tréninku. Bez toho bychom se nikdy nezlepšili a vždy byli náchylní zranění. Alkohol má na proces syntézy bílkoviny svalu enormní vliv, snižuje ji dokonce jne na třetinu.

Jsou tu ale i dobré zprávy. Rozumná konzumace určitých typů alkoholických nápojů může být dokonce prospěšná. Červené víno obsahuje látku zvanou resveratrol, která snižuje krevní tlak a v důsledku toho chrání kardiovaskulární systém.

Přesto ale profesor Cameron-Smith říká, že je spousta lepších způsobů, jak do těla dostat tyto prospěšné látky.

“Některé druhy alkoholu jsou skutečně plné skvělých a prospěšných antioxidantů a protizánětlivých látek, které mají zajímavý biologický účinek”, říká. “Ale to samé můžeme říct o brokolici, růžičkové kapustě a celé další škále ovoce a zeleniny. Pít alkohol kvůli antioxidantům je výmluva – prostá a jednoduchá. Jezte lépe, jezte víc ovoce a zeleniny.”

Pokud chceš dostat časopis hned jak ho doděláme ZAREGISTRUJ se k odběru právě teď.